Online vásárlás - buktatók és megoldások

  • 2019-11-25

Az információs technológia fejlődéséből adódóan ma már a vásárlások egyre növekvő hányada a világhálón keresztül bonyolódik. A hagyományos üzletek mellett internetes áruházak sokasága jelent meg, s mind több online vállalkozás küzd a fogyasztóért, vagyis azért a természetes személyért, aki önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében jár el, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.

 Az online vásárlás népszerűsége nem meglepő, hiszen egy távollévők közötti ügyletnek számos előnye van. Elég csak arra gondolni, hogy a fogyasztó otthona kényelméből, az időbeli és földrajzi korlátokat áthidalva böngészhet az internetes áruházak kínálatában, könnyedén összehasonlítva az árakat. Nem akadály egy esetleges betegség, mozgáskorlátozottság, s egyszerűbbé válhat a bevásárlás csecsemő, kisgyermek mellől is. A vevőnek nem kell igazodnia a boltok nyitvatartási idejéhez sem, akár éjszaka vagy ünnepnapokon is vásárolhat. Sőt, nem csupán időt takaríthat meg. A webáruházak – mivel fenntartásuk rendszerint olcsóbb, mint a hagyományos üzleteké – gyakran kedvezőbb áron kínálják portékájukat.

 Az internetes vásárlásnak azonban nem csupán előnyei, hanem hátrányai, kockázatai is vannak.   

Mivel a fogyasztó a számítógépén vagy az okostelefonján keresztül vásárol, és a szerződést kötő felek nincsenek fizikailag egy időben jelen, a vevő információhiányban szenved. Általában csupán néhány adat, esetleg fotó vagy videófelvétel áll a rendelkezésére. Nem tudja kézbe venni, ki- vagy felpróbálni a kiválasztott árucikket, és nincs lehetősége arra sem, hogy leellenőrizze, a termék ténylegesen rendelkezik –e azokkal a tulajdonságokkal, amelyeket az online felületen állítanak róla.

Épp ez az információhiány az, amely miatt az online vásárlónak többletjogot ad a jogalkotó a beszerzéseiket hagyományos módon lebonyolítókhoz képest. Ez az úgynevezett elállási jog, ami utólagos megfontolási időt biztosít a vevő számára.

Fontos kihangsúlyozni: az elállási jog biztosításának célja, hogy a fogyasztó kipróbálhassa a terméket, megnézze működés közben. Nem jogszerű tehát, ha eleve azzal a szándékkal vásárolja meg az árucikket, hogy némi használatot követően, az elállási jogra történő hivatkozással visszaküldje azt. Ha a fogyasztó ily módon, az elállási jogra vonatkozó szabály céljával ellentétesen, tulajdonképpen ingyenesen használ egy terméket, a joggal való visszaélés tilalmába ütköző magatartást tanúsít.

Még egy dolgot kiemelnék: ezen jog gyakorlásának nem feltétele a hibás teljesítés. A fogyasztó akkor is elállhat a szerződéstől, ha a termék ugyan hibátlan, - tehát minőségi kifogás fel sem merül – mégsem akarja megtartani azt. Az okok különbözőek lehetnek: nem jó a méret, nem tetszik a szín, másra kell a pénz. De valójában mindegy is, hiszen az elállást megindokolni sem szükséges.

 A fogyasztó tehát meggondolhatja magát, no de természetesen nem időbeli korlátozás nélkül.

 A webshop vásárlója az indoklás nélküli elállási jogot tizennégy naptári napon belül gyakorolhatja, amelyet – főszabály szerint - a termék fogyasztó, vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvétel napjától kell számítani. Ebbe a határidőbe a termék átvételének napja nem számít bele.

A fogyasztó ezen jogával egyébként a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is élhet. Tehát ha a vevő meggondolja magát, nem szükséges megvárnia a termék kiszállítását, elállásra vonatkozó nyilatkozatát az átvétel előtt is megteheti.

Ha a fogyasztó úgy dönt, eláll a szerződéstől, tizennégy napon belül – a határidő lejárta előtt bármikor - el kell, hogy küldje nyilatkozatát, de nem szükséges, hogy az a tizennegyedik napot megelőzően meg is érkezzen a vállalkozáshoz.

A nyilatkozattétel mellett a fogyasztó köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül a vállalkozásnak visszaküldeni, illetve annak vagy az általa meghatalmazott személynek azt átadni. Kivételt képez, ha a vállalkozás vállalta azt, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

A fogyasztót mindössze a termék visszaküldésének költsége terheli, semmi más. Ez is csak akkor, ha a vállalkozás ezt nem vállalta magára.

Hozzáteszem, ha a fogyasztó nem csupán kipróbálta a terméket, hanem ezen felül is használta, az ebből fakadó értékcsökkenésért már felelősséggel tartozik a vállalkozás felé.

A vállalkozás ezt követően köteles arra, hogy haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül visszatérítse a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget: nem csupán a vételárat, hanem például a szállítási- vagy az esetleges csomagolási költséget is. Ugyanakkor a vállalkozás mindaddig visszatarthatja az elállással érintett termék vételárát és az egyéb járulékos költségeket, amíg a fogyasztó vissza nem szolgáltatta részére a terméket, vagy annak visszaküldését kétséget kizáróan nem igazolta.

Az elállási jog jogalkotó általi biztosítása tehát a távollévők közötti kereskedelem sajátos kockázatainak ellentételezésére szolgál. Legfőbb célja, hogy a fogyasztó az árut – annak átvételét követően - megtekinthesse, kipróbálhassa, üzembe helyezhesse és ezt követően hozza meg végleges döntését: megtartja azt, vagy pedig – ha nem nyerte el a tetszését - eláll a szerződéstől.

 

Webshopot üzemeltetsz? Online értékesíted termékeidet, vagy nyújtod szolgáltatásodat? Jó, ha tudod, hogy amennyiben fogyasztók – természetes személyek - részére kínálod árucikkeidet, - sok más egyéb mellett az elállási jogra is kiterjedő és elállási nyilatkozat mintát tartalmazó - ÁSZF-re van szükséged. Abból adódóan pedig, hogy személyes adatokat is kezelsz, adatkezelési tájékoztatót is el kell helyezned az oldaladon.

Jól jönne egy megbízható, közel húsz éves fogyasztóvédelmi tapasztalattal és adatvédelmi tisztviselő végzettséggel rendelkező jogász támogatása, aki elkészíti a hatályos jogszabályoknak és a hatóságok elvárásainak megfelelő, vállalkozására szabott jogi dokumentációt?

Kérd ajánlatunkat!

 

Fotó: John Schnobrich / Unsplash